Măsura prin care școlile din România ar putea deveni mai sigure: care-s șansele ca planul să se aplice
Violența în școlile din România, indiferent de tipul ei, e des întâlnită, iar autoritățile au tot căutat soluții pentru a-i proteja pe cei mici. Planul sună bine pe hârtie, dar cu practica s-ar putea să fie mai greu.
Pe perioada pandemiei, autoritățile și-au adus aminte de violența din școli și au publicat câteva norme metodologice pentru a-i proteja pe elevi. Astfel, potrivit prevederilor publicate în Monitorul Oficial, fiecare școală va avea un grup dedicat de acţiune împotriva hărţuirii psihologice, fizice sau cibernetice a elevilor.
Pe hârtie, planul sună bine. În practică, s-ar putea să fie mai greu să se aplice aceste norme. Personalul este și așa insuficient.
Grup de acțiune anti-bullying pentru școlile din România
Din acest grup ar urma să facă parte maximum 10 membri, care vor avea rolul de prevenire, identificare şi soluţionare a anumitor fapte de hărțuire comise între elevi. Intră aici acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice. Proiectul e sprijinit de ministrul Educației.
„Este datoria noastră, ca adulţi responsabili, să-i apărăm, să-i protejăm pe copiii noştri prin educaţie, prin exemple pozitive. De aceea, Legea anti-bullying, însoţită de normele de aplicare, trebuie văzută ca un pas important pentru asigurarea demnităţii tuturor copiilor din România”, a declarat ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie.
Între cei zece membri se vor regăsi directorul unităţii de învăţământ, profesorul consilier şcolar, trei cadre didactice formate în problematica violenţei, inclusiv a violenţei psihologice – bullying, doi sau mai mulţi reprezentanţi ai elevilor, un reprezentant al părinţilor, reprezentanţi ai autorităţii locale. Numai că personalul s-ar putea să fie insuficient.
Implementarea planului se va face în câteva etape:
- activităţi de informare şi conştientizare asupra fenomenului pentru personalul şcolii, copii şi părinţi;
- măsuri de comunicare şi informare internă cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare şi intervenţie a situaţiilor de bullying în spaţiul şcolar; proceduri de intervenţie în acest caz; responsabilizarea cadrelor didactice în scopul intervenţiei imediate
- organizarea de concursuri, teatru forum ş.a., în scopul încurajării respectării valorilor şi misiunii declarate a şcolii
- participarea la identificarea, medierea sau raportarea situaţiilor de bullying; atragerea părinţilor în participarea la dezbateri şi sesiuni de informare; activităţi de măsurare a impactului acţiunilor.
Pentru a face cunoscute modalităţile de intervenţie în cazul de bullying, începând cu anul şcolar 2020 – 2021, unităţile de învăţământ preuniversitar pot afişa infografice accesibile tuturor copiilor, cadrelor didactice, personalului auxiliar şi părinţilor.